maandag 5 augustus 2013

Aikido en Tai Chi

Tijdens mijn studie van het beoefenen van aikido ben ik steeds meer andere bewegingsvormen gaan bestuderen. Tai Chi heeft mij met een aantal principes laten kennismaken welke zeer nuttig zijn voor de beoefening van aikido. Allereerst kwam ik een interessant clipje tegen op Youtube waarbij een aikido sensei het aikido beoefend mbv Tai Chi principes. Hij beweegt dmv een "Aikido Tai chi vorm".

 

Zelf vind ik dit een interessante manier van solo training. Ook zou je dit kunnen toepassen als je voor een aikido examen de technieken op ontspannen en rustige manier wil oefenen.

Ook op Youtube ben ik de volgende Tai Chi beoefenaar tegen gekomen welke zeer duidelijk een aantal principes uitlegt betreffende het verwerken van kracht van je partner. Sifu Mark Rasmus.

 

 

Hier volgt nog een beroemde ontspanningsoefening uit het Tai Chi.

 

Door het bestuderen van andere bewegingskunsten is het mogelijk om je eigen aikido training te verrijken.

Mijn eigen studie van aikido heeft onder meer tot gevolg dat ik zeer veel andere kunsten ben gaan bestuderen. Met dank aan internet en Youtube!

Hieronder volgt een lijst welke disciplines momenteel mijn aandacht hebben:

- Karate, judo, jiujitsu, systema, mma, tai chi, bagua, yiquan, hsing i, zazen, yoga, worstelen, boksen, bjj, Zhan Zhuang chikung, kickboksen, etc.

Uiteraard is het niet zo dat door dit alles te bestuderen je een expert kunt worden in deze disciplines. Wel is het mogelijk om verschillende principes toe te passen op, in dit geval, mijn aandachtsgebied aikido.

 

Quote van de dag: " De uiterlijke vorm kan verschillen, de inhoud (intentie) telt". Zucco sensei

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten