zondag 3 november 2013

Takeshi Yamashima sensei

Voor diegene welke mijn blog volgen zal het een bekend gegeven zijn dat Yamashima sensei een van mijn voorbeelden is op aikido gebied. Wat is hier nou de reden van?

Allereerst vind ik zijn interpretatie van het aikido bijzonder mooi om naar te kijken en ook zijn oefenmethodiek spreekt mij zeer aan. Hij beoefent vaak dezelfde bewegingen welke zeer natuurlijk aanvoelen. Principes liggen ten grondslag aan datgene wat hij je laat beoefenen. Er wordt daarom niet een geheel curriculum gevolgd zoals bij de meeste aikidobonden. Dit lijkt tegenstrijdig met het aanleren van basisvaardigheden en technieken, maar heeft ook voordelen. Door veelal dezelfde bewegingen te herhalen leert je lichaam de beweging in tegenstelling tot het onthouden van aanvallen en technieken. Voor vandaag heb ik 3 video's gevonden die zeer de moeite waard zijn.

1. Shomen ikkyo

 

2.ikkyo met boken

 

 

3. Morote dori en meerdere technieken.

 

 

Graag zou ik jullie willen vragen om bovengenoemde video's te bestuderen. Ze bevatten een schat van informatie welke mogelijk pas na herhaalde bestudering duidelijk zal worden. Uiteraard is het een aanvulling op de dagelijkse fysieke training.

 

Een aantal zaken welke mij opvallen:

1. Het gebruik van zijn hara

2. Natuurlijke beweging van de armen

3. Minimale taisabaki

4. Blijft dichtbij uke

5. Geen tekenen van agressie of overmatige inspanning


Voor de liefhebbers een aantal tips van Yamashima sensei welke ik tijdens stages heb opgevangen.


" Use center, not hands"

" Close armpit"

" Put your hips in your hands "

" When your hands are heavy, your center will turn naturally"

" Relax"


Tot op de mat!

1 opmerking:

  1. Wat ik hem vaak hoor zeggen " .. I want to take balance .. ". Wat hij volgens mij bedoelt is "I want to move Uke off his balance" dus "Ik breng (hem) UIT balans".

    BeantwoordenVerwijderen