dinsdag 4 juni 2013

Fujita sensei herinneringen en video studie

Graag zou ik vandaag de volgende punten de revue laten passeren. Fujita sensei studie, ukemi en de quote van de dag.

 

In totaal zal ik ongeveer 5 stages van Fujita sensei hebben meegedaan, en beschouw me derhalve uiteraard geen expert in het aikido wat hij liet zien. Wat nu volgt is een lijst met observaties van zowel directe training alsmede video studie dmv Youtube ( wat een rijkdom..,met 1 druk op de knop alle aikidovideo's van nu en verleden!!!!). Allereerst een demo van Fujita sensei uit Bulgarije . Ik raad aan om eerst deze video te bekijken en daarna nog een keer met de info welke ik onder de video zal plaatsen. Mogelijk vallen er dan andere zaken op.

Opvallende punten Fujita sensei ( zonder verdere uitleg) :

  1. Irimi
  2. Sumi otoshi...mae otoshi
  3. Hanmi, hanmi, hanmi
  4. Up/ down
  5. Natural, don't push...don't pull
  6. Round ( circle)
  7. Samurai walk
  8. Same ( plaatsen van de voeten uke -tori)
  9. Armpendel
  10. Letter D
  11. Project through the ground
  12. One step
  13. Laser = mind, body, kokyu op 1 punt richten
  14. Driehoek, cirkel, vierkant
  15. Whole body movement
  16. Gyaku,aihanmi,ryote dori,ushiro ryote dori
  17. Use center( hara)
  18. Houding, beweging , techniek
  19. Hand als " playmobil" poppetje
  20. Attack centerline/ spine

Zomaar enige punten die bij mij naar boven komen tijdens het beoefenen en bestuderen van het aikido van Fujita sensei. Mogelijk zullen niet alle termen jullie bekend voorkomen en/of niet begrepen worden. Voor nu is dat ook niet de bedoeling om alles toe te lichten. Ik hoop dat dit een prikkel zal zijn tot studie.

 

 

Hier volgt een youtube video welke ukemi op zachte wijze laat leren.

 

Quote van de dag:

"Put your hips in your hands". Yamashima sensei

Geen opmerkingen:

Een reactie posten